KOŁYSANKI,
ŚPIEWANKI i co z nich wynika...
Kołysanki i inne proste, dziecięce
piosenki wykorzystywane są przez mamy na całym świecie w celu uspokojenia,
uśpienia lub zabawienia niemowlęcia. Badania wskazują jednak na większe
znaczenie tych muzycznych, wspólnych aktywności – okazują się one istotne dla
rozwoju i dobrostanu nowonarodzonego człowieka a także kształtowania różnych
kompetencji, np. w obszarze języka czy umiejętności budowania relacji i
przywiązania. Króciutko przytoczymy wybrane informacje i wyniki badań na ten
temat.
EMOCJE
Jedną z najistotniejszych kompetencji
wykształcanych podczas muzycznych zabaw jest regulacja emocji [1]. Śpiew powoduje
szybsze uspokojenie niemowlęcia po sytuacji stresogennej. W eksperymencie
Ghazban [3] dziesięciomiesięczne niemowlęta i ich matki wzięły udział w
następującej procedurze: 1. faza zabawy – w tej fazie matka miała za zadanie
bawić się z dzieckiem w dowolny sposób przez 60 sek., 2. faza zastygnięcia –
matka proszona była o zastygnięcie, patrzenie na dziecko, bez wchodzenia z
nim w interakcję – 20 sek., 3. faza
ponownego kontaktu – matka ponownie bawi się z dzieckiem stosując element
śpiewu w jednej grupie lub unikając go w grupie drugiej, kontrolnej – 90 sek.
Rezultaty badania wskazały, że w ostatniej fazie w grupie stosującej śpiew
stres dziecka wywołany fazą 2 mijał szybciej.
JĘZYK,
MOWA
Wielu naukowców uważa także, że
zrozumienie muzycznych elementów mowy (takich jak melodia czy rytm) jest
istotne dla rozwoju percepcji i produkcji języka ojczystego i stanowi dla niego
fundament. Muzyczne kompetencje przyczyniają się także do większej łatwości w
nauce języka obcego [6]. Co ważne, najwięcej korzyści przynosi słuchanie głosu
matki, a nie – jak czasem głoszą obiegowe opinie – muzyki klasycznej [2].
RELAKS
DLA MAMY
Śpiew kołysanek pomaga zrelaksować się
także mamom, dzięki czemu lepiej radzą sobie z wyzwaniami macierzyństwa.
Muzyczna charakterystyka kołysanek, dotyk i ruch towarzyszący ich wykonywaniu z
jednej strony pomagają wiec w uspokojeniu dziecka – z drugiej – w wyrażeniu
emocji wykonawcy, wraz z nadziejami, lękami i niepokojami wszelkiego typu [4].
CZY
TEN MALUCH COŚ Z TEGO ROZUMIE?
Zdarza się, że rodzice uważają, iż
niemowlę jest jeszcze zbyt małe, by cokolwiek z muzyki wynieść. To mylne
przekonanie – niemowlęta od najwcześniejszych dni dysponują kompetencjami,
które pozwalają im na adekwatne reakcje na muzykę. W badaniu Rock, Treinor i
Addison [5] śpiew piosenek przeznaczonych do zabaw powodował u najmłodszych
słuchaczy inne zachowania niż kołysanki. Przy tych pierwszych niemowlęta
kierowały uwagę na świat zewnętrzny, kołysanki natomiast powodowały większe
skupienie na sobie.
CZYLI?
Zapraszamy na Kołysanki Utulanki i Nuciaki.
To ma sens! Większy, niż by się mogło wydawać! Warto!
Grupy: wtorek, 14.30, 16.10, środa,
15.10, sobota, 11.00.
Źródła
1. Bargiel, M. (2004). Lullabies and Play songs. Theoretical Considerations for an Early Attachment Music Therapy Intervention through Parental Singing for Developmentally At-Risk Infants. Voices, 4(1).
1. Bargiel, M. (2004). Lullabies and Play songs. Theoretical Considerations for an Early Attachment Music Therapy Intervention through Parental Singing for Developmentally At-Risk Infants. Voices, 4(1).
https://voices.no/index.php/voices/article/view/149
2. Dehaene-Lambertz, G., Montavont, A., Jobert, A. Allirol, L., Dubois, J., Hertz-Pannier, L. (2010). Language or music, mother or Mozart? Structural and environmental influences on infants' language networks. Brain and Language, 2010, 114(2), 53:65.
2. Dehaene-Lambertz, G., Montavont, A., Jobert, A. Allirol, L., Dubois, J., Hertz-Pannier, L. (2010). Language or music, mother or Mozart? Structural and environmental influences on infants' language networks. Brain and Language, 2010, 114(2), 53:65.
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19864015
3. Ghazban, N. (2013). Emotion regulation in infants using maternal singing and speech. Praca doktorska, Ryerson University, Toronto
4. M.Pixley, 2015, Singing motherhood: first time mothers experiences singing to their infants.
3. Ghazban, N. (2013). Emotion regulation in infants using maternal singing and speech. Praca doktorska, Ryerson University, Toronto
4. M.Pixley, 2015, Singing motherhood: first time mothers experiences singing to their infants.
http://academicworks.cuny.edu/cgi/viewcontent.cgi?article=2109&context=gc_etd
5. Rock, A., Trainor, L., Addison, T. (1999). Distinctive messages in infant-directed lullabies and play songs. Developmental Psychology, 35(2):527-34.
5. Rock, A., Trainor, L., Addison, T. (1999). Distinctive messages in infant-directed lullabies and play songs. Developmental Psychology, 35(2):527-34.
6. Brandt, A., Gebrian, M., Slevc, L. (2012). Music and Early Language
Acquisition. Frontiers in Psychology, 3. 327.
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3439120/
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz